Varför är en e-handels sida smart för mitt varumärke

Vi hjälper er gärna med att bygga en webbshop där ni kan visa och sälja era produkter. Många frågor kommer att komma upp, men lugn vi hjälper er! Kärt barn har många namn du kanske har hört begreppen e-handel, e-butik, webbshop, online-handel, online-butik. Här följer några frågor kring e-handel som kan vara bra att ha koll på.

Målgrupper e-handel

Vilka målgrupper ska ni sälja till? Ska ni sälja till företag (B2B) eller konsumenter/privatpersoner (B2C) eller kanske till båda? Beroende på vilka målgrupper ni ska sälja till så kan det vara bra att fundera på om priserna ska visas inklusive moms eller exklusive moms. I kassan presenteras alltid båda.

Lager e-handel

E-handel

Har ni eget lager så att ni ska packa och skicka till kund när ni får en order? Då kan det vara bra att webbutiken hanterar ert lagersaldo. Ska ni skicka varor direkt från er leverantör till er slutkund så kan det vara bra att synka er leverantörs lagersaldo mot er webbshop, detta spara mycket tid och skapar ordning och reda.

Mobile first

Stora delar av de som idag besöker internet gör detta via en smartphone. Detta betyder att vi som bygger webbplatser och e-handelslösningar måste tänka på detta så klart. Allt innehåll på sidan ska anpassa sig efter skärmen på enheten, innehåll kan vara texter, filmer och bilder. Detta innebär att vi ibland gör innehåll som är anpassat för mindre mobila enheter och en version av samma sida som är mer anpassad för en större datorskärm, det resulterar i en bättre upplevelse för besökaren och inte minst snabbare ladd tid av sidan.

Betalning

Hur vill ni ta betalt? Faktura, kort, avbetalning, Swish? Något att fundera på tills vi hörs.

Få besökaren att genomföra köp

När er e-handelsbutik är lanserad så är det dags att få besökarna att genomföra köp. Se över följande tips för att motivera kunden till att handla i just din e-butik

  • Tidsbegränsade erbjudanden. Ta fram tidsbegränsade erbjudanden ”Just nu fri frakt” eller 30% rabatt – bara idag”. Har du varor i lager som du vill bli av med, kan du använda det för att öka försäljningen på andra varor med ett erbjudande liknande detta: ”Just nu får du en XL på köpet”.
  • Begränsat antal. Om du har produkter i lager som du bara har ett par stycken utav kan du vara tydlig med det till dina besökare. Det sätter lite press på besökaren vilket kan få dem att vilja slå till på en gång.
  • Uppmana till köp. Dina beställ-knappar är en utmärkt plats för att uppmana kunden till att slå till på en gång. Prova att använda begrepp som ”Beställ nu” eller ”Köp direkt” istället för enbart ”Beställ” eller ”Köp”, det kan ge större skillnad än man tror.

Referenser

Se några av våra webbshop, hemsidor, som vi har byggt